Därför måste Pantbanken Sverige ställa frågor

Penningtvättslagen - Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism - ställer höga krav på att Pantbanken Sverige har god kännedom om dig som kund och dina affärstransaktioner. Pantbanken Sverige måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med de transaktioner som du vill utföra. Därför måste Pantbanken Sverige ställa frågor till dig när du ska bli ny kund eller när du genomför andra transaktioner med Pantbanken Sverige. Den information Pantbanken Sverige får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av sekretess och personuppgiftslagen.

Vad är penningtvätt och terrorismfinansiering?
Penningtvätt går ut på att försöka få pengar som kommer från brottslig verksamhet att förvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det är en internationell företeelse och sker ofta över nationsgränserna. Det handlar om pengar som kommer från t.ex. narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, rån, bedrägerier, vapenhandel, mutbrott med mera. Genom att utnyttja systemet kan den som vill tvätta pengar göra det svårare att spåra pengarnas brottsliga ursprung. Uppläggen för penningtvätt skiftar och kan vara mer eller mindre komplicerade för att undgå att bli upptäckt.

Finansiering av terrorism kan ske både med legala pengar och med pengar som kommer från brottslig verksamhet. Även här utnyttjar man systemet för att flytta pengar.

Penningtvättslagen
För att förhindra att företag i Sverige utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering har lagar och kontroller införts. Den svenska lagen grundar sig på EU:s fjärde penningtvättsdirektiv, som innebär att alla företag inom EU som faller under penningtvättsregelverket är skyldiga att förhindra penningtvätt.

Pantbanken Sverige måste ställa frågor
I korthet innebär penningtvättslagen att Pantbanken Sverige måste göra en bedömning av risken för att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Lagen ställer höga krav på att bolaget har god kunskap om sina kunder och deras affärstransaktioner. Pantbanken Sverige måste förstå syftet med affärsförhållandet och även kundens olika transaktioner.

Syftet med transaktionen
När du som kunde vill ta ett lån, lösa, omsätta, amortera eller genomföra ett köp måste du identifiera dig och även vara beredd på att svara på frågor när Pantbanken Sveriges personal efterfrågar det. Det kan vara frågor om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.

I vissa fall kommer även Pantbanken Sveriges personal att behöva inhämta avtal, kvitton, fakturor, kontoutdrag, lönespecifikationer eller andra handlingar som styrker din förklaring. Om giltiga handlingar ej kan eller vill uppvisas kommer transaktionen inte att kunna genomföras och du som kund kommer inte att kunna genomföra några transaktioner hos Pantbanken Sverige

Kund hos Pantbanken Sverige
Pantbanken Sverige är skyldig att kontrollera och verifiera identiteten på dig som vill bli ny lånekund eller köpekund. Även om du redan är kund måste du kunna identifiera dig och i vissa fall lämna kompletterande uppgifter när du skall genomföra en transaktion hos oss. Detta gäller både lånekunder och köpekunder.

Personer i politiskt utsatt ställning
Pantbanken Sverige måste känna till om du är en PEP, det vill säga om du har eller har haft viktiga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Pantbanken måste också veta vilka kunder som är familjemedlemmar och kända medarbetare till en PEP. Läs mer om PEP här

Företagskunder (köpekunder)
Är du företrädare för ett företag som handlar av oss, i vår webbshop eller på auktion ska du kunna identifiera dig och visa att du har rätt att företräda företaget.

Dessutom måste pantbanken kontrollera vem eller vilka som, själva eller tillsammans med närstående, äger mer än 25 procent av företaget och om någon har ett bestämmande inflytande över företaget (kontroll av verklig huvudman). Du måste också vara beredd att svara på frågor om företagets verksamhet, dess omsättning mm.

I vissa fall får inte Pantbanken Sverige genomföra transaktionen
Om du som kund inte kan identifiera dig, lämna en tillfredsställande förklaring (i vissa fall handlingar som styrker din förklaring) till varför du vill nyttja Pantbanken Sveriges tjänster, får inte Pantbanken Sverige genomföra transaktionen. Om lagen inte följs kan bolaget drabbas av sanktioner från Länsstyrelsen.